Hi fellow dutchies,
Today after visiting the RDW and such i got the final decission about the road use of the c5:
* When you wanna ride it without implementing a pedelec mode you gotta insure it as an "invalide voertuig". This will cost you €35 a year at Erna Verzekeringen.
* When you implement a pedelec mode (about €200/300 once) you dont have to have insurance on it, when you get pulled over by the cops just tell them its an supporting e-bike.
No insurance and no pedelec mode = ILLEGAL in the netherlands. This will cost you €550 when caught.
DUTCH:
Hallo medenederlanders,
Vandaag na een bezoek aan het RDW Keurstation, heb ik uitsluitsel gekregen over hoe een sinclair c5 in het verkeer te gebruiken. Dit zijn de opties:
* Wanneer je je sinclair standaard wil houden kan je bij Erna Verzekeringen hem verzekeren als invalide voertuig (Alleen WA). Hierna krijg je een bromplaatje en kost het 35 euro per jaar.
* Wanneer je een trapondersteuningssensor inbouwt dan hoef je hem niet te verzekeren. Enige nadeel is dat dit 2 a 300 euro kost. Bij aanhouding kan je melden dat dit een normale ondersteunende electrishe fiets is en dus gelijk je weg vervolgen.
Geen verzekering of trapondersteuningssensor en wel aangehouden dan kunnen ze een boete uitdelen van 550 euro.
Today after visiting the RDW and such i got the final decission about the road use of the c5:
* When you wanna ride it without implementing a pedelec mode you gotta insure it as an "invalide voertuig". This will cost you €35 a year at Erna Verzekeringen.
* When you implement a pedelec mode (about €200/300 once) you dont have to have insurance on it, when you get pulled over by the cops just tell them its an supporting e-bike.
No insurance and no pedelec mode = ILLEGAL in the netherlands. This will cost you €550 when caught.
DUTCH:
Hallo medenederlanders,
Vandaag na een bezoek aan het RDW Keurstation, heb ik uitsluitsel gekregen over hoe een sinclair c5 in het verkeer te gebruiken. Dit zijn de opties:
* Wanneer je je sinclair standaard wil houden kan je bij Erna Verzekeringen hem verzekeren als invalide voertuig (Alleen WA). Hierna krijg je een bromplaatje en kost het 35 euro per jaar.
* Wanneer je een trapondersteuningssensor inbouwt dan hoef je hem niet te verzekeren. Enige nadeel is dat dit 2 a 300 euro kost. Bij aanhouding kan je melden dat dit een normale ondersteunende electrishe fiets is en dus gelijk je weg vervolgen.
Geen verzekering of trapondersteuningssensor en wel aangehouden dan kunnen ze een boete uitdelen van 550 euro.
posted on: 18/09/2014 07:23:52